Dieta wegetariańska – jak komponować jadłospis?  
Dieta wegetariańska – jak komponować jadłospis?  

Dieta wegetariańska – co jeść?

             Wegetarianizm to sposób odżywiania, który z roku na rok zyskuje coraz większą rzeszę zwolenników na całym świecie. Opiera się on na wykluczeniu z diety produktów mięsnych, często również ryb i owoców morza. Podstawą tej diety są pokarmy roślinne. Nasuwa się zatem pytanie: Co jedzą wegetarianie? Podstawę jadłospisu wegetariańskiego powinny stanowić produkty zbożowe pełnoziarniste, warzywa, owoce, nasiona roślin strączkowych (soja, soczewica, ciecierzyca, groch, bób, fasola), tłuszcze roślinne i nasiona oleiste (orzechy, pestki dyni i słonecznika). Osoby na diecie wegetariańskiej mogą także spożywać produkty odzwierzęce: mleko, masło oraz jajka.

 

Zalety wegetarianizmu

           Przejście na dietę wegetariańską niesie za sobą wiele korzyści dla zdrowia. Dobrze zbilansowana dieta powoduje, że: spada ciśnienie tętnicze, obniża się stężenie cholesterolu we krwi, jest też mniejsza szansa na wystąpienie cukrzycy typu 2, chorób układu sercowo-naczyniowego, czy chorób nowotworowych. Wegetarianom mniej dokucza otyłość i nadwaga i rzadziej skarżą się na zaparcia. Te walory diety jarskiej są spowodowane tym, że wegetarianie jedzą mniej tłuszczów zwierzęcych, w których występuje cholesterol i nasycone kwasy tłuszczowe. Warto podkreślić, że wegetarianizm to nie tylko sposób odżywiania, ale styl życia.

 

Dieta wegetariańska – efekty

            Osoby przechodzące na dietę wegetariańską doceniają to, że zyskują więcej energii i chęci do życia. Dzięki tej diecie można również pozbyć się zbędnych kilogramów. Dzieje się to głównie dlatego, że wykluczenie mięsa i jego przetworów eliminuje z diety całkiem sporo przetworzonego jedzenia, konserwantów i innych niezdrowych dodatków.

 

Dieta wegetariańska – jadłospis

        Wiele osób zastanawia się jak przejść na wegetarianizm, aby uniknąć niedoborów witamin i składników odżywczych. Układając plan posiłków, warto skomponować jadłospis na cały tydzień. W ten sposób łatwiej uniknąć potencjalnych dietetycznych błędów i w konsekwencji niedoborów składników odżywczych. Należy pamiętać, że posiłki wegetariańskie powinny być bogatym źródłem błonnika pokarmowego, tłuszczów  nasyconych, witaminy C i innych składników odżywczych. Jadłospis wegetariański powinien obfitować w owoce i warzywa – najlepiej wybierać te sezonowe. Każdy wegetarianin powinien zwracać szczególną uwagę na produkty bogate w białko i wapń. Zamiast mięsa w wielu przypadkach można dodać soję i produkty na bazie soi, lub inne nasiona roślin strączkowych (np. ciecierzycę, fasolę). Dieta wegetariańska wcale nie musi wiązać się ze skomplikowanymi przepisami i dużymi wydatkami. Dania można komponować samodzielnie lub zdecydować się na profesjonalny catering dietetyczny.

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
;
Sklep internetowy Shoper Premium