Dieta przy nietolerancji laktozy - co jeść by unikać nabiału?  
Dieta przy nietolerancji laktozy - co jeść by unikać nabiału?  

Dieta bez laktozy – co jeść?

                 Laktoza to jeden z popularniejszych alergenów, który uczula. Coraz więcej osób, zarówno małych dzieci, jak i osób dorosłych, cierpi na nietolerancję laktozy. Nietolerancja laktozy wynika z niedoboru enzymu laktazy, którego rolą jest rozkładanie laktozy na cukry proste: glukozę i galaktozę. W praktyce chodzi o to, że nasz organizm nie potrafi jej strawić. Dolegliwości gastryczne pojawiają się wtedy dlatego, że niestrawiony cukier (laktoza) boleśnie fermentuje się w jelitach. Powstające w tym procesie gazy powodują wzdęcia, kruczenie (słyszalne ruchy perystaltyczne jelit), przelewanie, uczucie napięcia i pełności, wiatry, bóle brzucha, a czasem biegunki. Jedynym wyjściem, aby uniknąć nieprzyjemnych dolegliwości jest stosowanie odpowiedniej diety. Wówczas wiele osób zastanawia się co jeść przy nietolerancji laktozy, aby czuć się dobrze i zdrowo.

            Dieta przy nietolerancji laktozy łagodzi objawy nietolerancji pokarmowej i zapobiega ich ponownemu pojawieniu się. Należy wtedy całkowicie wyeliminować lub ograniczyć spożywanie laktozy w produktach. Uzupełnieniem leczenia dietetycznego mogą być tabletki zawierające laktazę. Z diety należy całkowicie wykluczyć mleko. Pozostałe produkty mleczne ze względu na zróżnicowaną zawartość w nich laktozy należy wykluczyć indywidualnie w zależności od tolerancji. Warto podkreślić, że osoby z pierwotnym i nabytym niedoborem laktazy mogą spożywać produkty mleczne poddane procesowi fermentacji (np. maślanka, kwaśna śmietana, sery pleśniowe, kefir, jogurt), ponieważ zawarte w nich bakterie probiotyczne produkują laktazę, a tym samym wspomagają proces rozkładu cukru mlecznego.

 

Dieta bez laktozy – jadłospis

             Zdarza się jednak, że niektóre osoby muszą całkowicie wykluczyć nabiał ze swojej codzienne diety. Jadłospis w diecie bez nabiału wcale nie musi być monotonny i ubogi w składniki odżywcze. Zarówno w książkach, jak i na blogach kulinarnych można znaleźć mnóstwo przepisów w diecie bez laktozy.

Prezentujemy przykładowy jadłospis w diecie bez laktozy na cały dzień:

I śniadanie:

owsianka na mleku bezlaktozowym z mrożonymi malinami lub/i świeżymi brzoskwiniami

II śniadanie:

pieczywo, zielona pasta z brokułu, pietruszki i mleka kokosowego

Obiad:

dorsz zapiekany w folii z ryżem brązowym, bukiet warzyw na parze: brokuły, kalafior, marchewka,

pietruszka, brukselka

Podwieczorek:

Koktajl bananowo- jagodowy

Kolacja:

pieczywo, pasta jajeczna, sałatka z jarmużem, pomidorem i kiełkami rzodkiewki

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
;
Sklep internetowy Shoper Premium