Co jeść na diecie lekkostrawnej – podstawowe zasady

Na czym polega dieta lekkostrawna?

            Dieta lekkostrawna to modyfikacja normalnego sposobu żywienia. Powinna w pełni pokrywać zapotrzebowanie kaloryczne i na składniki pokarmowe oraz odżywcze. Polega na dobieraniu produktów, które nie obciążają układu pokarmowego, ale dostarczają do organizmu wszystkie niezbędne substancje. W porównaniu do diety osób zdrowych polega na spożywaniu pokarmów łatwo ulegających trawieniu, nieobciążających żołądka. Dieta lekkostrawna jest zaliczana do diet leczniczych i jest jedną z najczęściej stosowanych.

 

Kiedy stosować dietę lekkostrawną?

            Lekkostrawne posiłki są zalecane w szeregu różnych zaburzeń związanych z funkcjonowaniem układu trawienia, ale nie tylko. Dieta lekkostrawna polecana jest w wielu chorobach, szczególnie w schorzeniach jelit, po operacjach czy zatruciach, a także dla ludzi starszych. Znajduje zastosowanie głównie w schorzeniach przewodu pokarmowego jak: stany zapalne błony śluzowej żołądka i jelit, nowotwory układu pokarmowego, nadmiernej pobudliwości jelita grubego. Z diety chętnie korzystają z niej także aktywni i ćwiczący. Te osoby stawiają na dania lekkostrawne ze względu na dobre samopoczucie oraz eliminację uczucia nieprzyjemnej ciężkości. Dzięki tej diecie dostarczamy produktów nieobciążających żołądka, o niewielkiej objętości. Wprowadzenie jej do swojego jadłospisu gwarantuje m.in. uczucie lekkości, odciążenie wątroby i trzustki, detoksykację organizmu, poprawę kondycji włosów, skóry i paznokci oraz pomoc w odchudzaniu.

 

Dieta lekkostrawna – co można jeść?

            Osoby, które dostają zalecenie diety lekkostrawnej często nie wiedzą jak prawidłowo zaplanować swój jadłospis. Zastanawiają się co jest lekkostrawne i jak skomponować dietetyczne menu. Co jeść na diecie lekkostrawnej, aby nie obciążać układu pokarmowego? Stosując tę dietę wyklucza się produkty bogate w błonnik pokarmowy (bogatoresztkowe), wzdymające i smażone. Unika się też stosowania ostrych przypraw takich jak sól, pieprz, ocet, ostra papryka. Odpowiednia technika sporządzania posiłku ma kluczowe znaczenie w diecie lekkostrawnej. Zaleca się w tym przypadku: gotowanie w wodzie, na parze, w naczyniach bez wody; duszenie bez tłuszczu; pieczenie w folii lub pergaminie. Posiłki powinny być nieduże i spożywane w regularnych odstępach czasowych. Zaleca się jeść 5–6 małych posiłków w ciągu dnia. Będąc na diecie lekkostrawnej należy unikać spożywania alkoholu, kawy oraz napojów gazowanych. Wskazane są natomiast herbatki ziołowe, owocowe, kawa zbożowa, mleko oraz jogurty naturalne.

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
;
Sklep internetowy Shoper Premium