Jaki olej do smażenia wybrać dla codziennych potraw?      
Jaki olej do smażenia wybrać dla codziennych potraw?      

Jaki olej do smażenia wybrać dla codziennych potraw?      

Dlaczego warto włączyć oleje do codziennej diety?

          Oleje pełnią ważną rolę w naszej codziennej diecie i powinny być jak najczęściej spożywane. Warto jednak poznać ich rodzaje, aby wiedzieć, które z nich najlepiej spożywać. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele tłuszczów, których właściwości warto dokładnie poznać przed zastosowaniem. Nie wszystkie z nich będą bowiem stanowiły zdrowe oleje do smażenia, a znaczna część sprawdzi się jedynie w przypadku wykorzystania na zimno. Oleje roślinne mają wiele właściwości korzystnie wpływających na nasze zdrowie. Dostarczają one nie tylko niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, ale również witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Najcenniejsze są oleje tłoczone na zimno – otrzymywane za pomocą mechanicznego wyciskania roślin oleistych. Popularny jest choćby olej z czarnuszki. Jak stosować olej z czarnuszki? Najlepiej właśnie na zimno, bez żadnych obróbek termicznych.

 

Jaki olej do smażenia jest najlepszy?

        Dobry olej do smażenia przede wszystkim powinien odznaczać się odpornością na wysoką temperaturę. Warto podkreślić, że najbardziej oporne na działanie wysokich temperatur są takie tłuszcze, w których składzie przeważają kwasy tłuszczowe nasycone i jednonienasycone. Wybierając tłuszcz do smażenia, warto zwrócić uwagę również na to, aby nie był on tłoczony na zimno. Olej używany do smażenia powinien mieć jak najmniej wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

           W tradycyjnej kuchni najczęściej można spotkać olej rzepakowy, a także słonecznikowy. Warto jednak wiedzieć, który z nich jest bardziej odpowiedni do smażenia: olej rzepakowy czy słonecznikowy. Spośród tych dwóch olejów, o wiele lepszym wyborem będzie olej rzepakowy. Olej rzepakowy rafinowany – ma wysoką temperaturę dymienia (205°C), a w jego składzie przeważają jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które są bardziej odporne na działanie wysokich temperatur aniżeli wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Natomiast olej słonecznikowy nie jest odpowiedni do smażenia, gdyż w jego składzie przeważają wielonienasycone kwasy tłuszczowe.

            Tłuszcze, które najlepiej sprawdzą się do smażenia to choćby: olej kokosowy, masło klarowane, smalec, oliwa z oliwek do smażenia (rafinowana), olej ryżowy.

 

Czy olej kokosowy jest zdrowy?

            Olej kokosowy należy do tłuszczów nasyconych i ma wysoką temperaturę dymienia. Temperatura dymienia to najniższa temperatura, przy której nagrzany olej czy tłuszcz traci wartości odżywcze; rozpada się na glicerol i wolne kwasy tłuszczowe. Dzięki temu, może być stosowany do smażenia potraw. Nasuwa się jednak pytanie, czy każdy rodzaj oleju kokosowego jest odpowiedni. Na który olej kokosowy lepiej się zdecydować: olej kokosowy rafinowany czy nierafinowany? Do smażenia najlepiej wybrać olej kokosowy rafinowany, który ma zdecydowanie wyższą temperaturę dymienia. Jednak olej kokosowy nierafinowany, w porównaniu na przykład do oleju rzepakowego, ma również stosunkowo wysoką temperaturę dymienia.

 

Olej lniany – czy jest odpowiedni do smażenia?

               Olej lniany ma mnóstwo właściwości zdrowotnych. Wiele osób zastanawia się na co stosować olej lniany? Spożywanie go ma tak wiele korzyści, że z pewnością każdy powinien włączyć go do swojej codziennej diety. Alergia, zaburzenia układu trawiennego, czy układu krążenia – to tylko niektóre dolegliwości, których leczenie można wspomagać olejem lnianym. Warto jednak pamiętać, że olej lniany nie jest odpowiedni do smażenia. Niestety, ale po obróbce termicznej straci on wszystkie swoje dobroczynne właściwości. Do czego olej lniany będzie odpowiedni? Sprawdzi się on doskonale jako dressing do sałatek, a także jako dodatek do past i twarogu.

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
;
Sklep internetowy Shoper Premium